pátek 9. března 2018

V Prostějově se skáče, motá a plouží


Bojoval za tanec, zakládal petice za zachování Domu služeb na Olomoucké ulici. Snažil se zvýšit povědomí o společenské výchově a zlepšit úroveň tance v Prostějově, ale marně. I tak je ale stále aktivní a v ničem se nevzdává. Kdo by totiž neznal tanečního mistra Jiřího Šindlera, který se tanečnímu umění věnuje již od svých devatenácti let?

„Dříve než jsem se věnoval tanci, hrával jsem na trumpetu v Plzeňské kapele, kde jsem se naučil vnímat rytmus. Tato kariéra mě ovšem moc nezaujala, tak jsem se dal na taneční dráhu. Tancoval jsem tak úspěšně, že jsem během krátké doby vyhrál městské, okresní i krajské kolo ve společenských tancích,“ vzpomínal taneční mistr.

Po rychlém tanečním vzestupu se Jiří Šindler vrátil zpět do Prostějova s myšlenkou povznést společenský tanec na vyšší úroveň, to se mu ale bohužel nepodařilo.
„Od roku 1967 jsem se v Prostějově začal věnovat výuce tance, což je nějakých padesát let, kterých jsem věnoval tanci, a mýma rukama prošlo přes třicet tisíc mladých studentů. Tímto mě mrzí, že se snaží prostějovská radnice moji školu mnoha způsoby likvidovat, už jen tím, že například otevřela další taneční školu v Kulturním klubu Duha, která jí patří,“ dodal Jiří Šindler.

Nezdá se, že by se prostějovskému tanečnímu mistrovi blýskalo na lepší časy. Prostějovští radní se i přes jeho veškerý a houževnatý odpor snaží stále více utahovat smyčku kolem jeho působení ve městě. Nehledí ani na to, jaká je ve svém oboru kapacita.
„Kapacita nebo ne, to je jim úplně jedno. Kdybyste se zeptali jakéhokoliv tanečního mistra staršího věku na jméno Šindler, určitě si rád zavzpomíná. Mrzí mě to, protože jsem do své taneční školy dal spoustu peněz, a když vidím, jak se ke mně společnost v Prostějově chová a chce, aby byla má škola zničena, je mi z toho smutno,“ řekl Jiří.

Jiří Šindler na parketu. Snímky: archiv taneční školy

V současnosti už mu na boj za prostějovský tanec moc sil nezbývá, nevzdává to jen kvůli tomu, že cítí křivdu. Jeho cílem bylo, aby v Prostějově byl tanec na úrovni, na kterou by mohli být lidé pyšní. Podařilo se mu to ovšem splnit jen z části.
„Jsem zastánce klasických tanců, ale přijde mi, že se v Prostějově netančí, ale motá, skáče a plouží. Vždy jsem chtěl, aby si studenti a další lidé na mých akcích zatancovali. Chtěl jsem, aby věděli, že na plesech a prodloužených bude hrát klasika, kterou jsem je učil,“ uvedl Jiří Šindler.
Podle slov tanečního mistra zájem o tanec upadá. Dříve měl plné kurzy mladých lidí, ale dnes má stěží dvacet párů.

„Koneckonců jsem velmi rád, že i letos máme alespoň dva kurzy se šikovnými studenty. Dřív to takhle nebývalo, chodily k nám školy z celého Prostějova a okolí, ale v současnosti je situace jiná. Mně by ani nevadilo, kdyby bylo v Prostějově více tanečních škol, ale ať mají všichni stejně rovné podmínky, protože mi řada rodičů řeklo, že studenti mají dokonce nařízeno ze školy, do jaké taneční školy mají jít. Bohužel, a to je mi líto, se to nezlepší během jednoho roku, během jedné sezóny. Rád bych zase viděl ten velký zájem o mou školu jako dříve, ale to je běh na dlouhou trať, a já už jej pravděpodobně neuvidím,“ dodal taneční mistr.

Osmdesátiletý taneční mistr, Jiří Šindler, se mimo jiné věnoval i takzvaným mini tanečním, neboli předtaneční výchově na základních školách pro osmé a deváté třídy například v Nezamyslicích, Klenovicích, Určicích a dalších okolních vesnicích. Dále od roku 1970 se Jiří věnoval i pokračovacím kurzům a kurzům pro dospělé.

S bývalou taneční partnerkou Šárkou Milarovou (uprostřed).
Foto: archiv t. š.

Je skoro neuvěřitelné, že Jiří Šindler učil podle svých slov téměř všechny učitele tance v naší republice. Taneční mistr ale osobně za svůj největší úspěch považuje něco jiného. Ve svých mladých letech se totiž dokázal naučit za jeden den až pět nových tanců, které následující den předvedl učitelům tance a naučil je těmto novinkám. Jiří má nejvyšší ocenění učitelů tance a nejvíce uznávaný učitel tance. A zajímavostí je, že je také vášnivý filatelista a vlastně prý sbírá úplně všechno, přes knihy, pohlednice až po zmiňované známky.


Šarlota Šínová