pondělí 10. dubna 2017

Měla jsem radost, že donutily lidi přemýšlet, cítit, říká o svých obrazech Helena Hájková

Pokud není ve škole, tak čte, píše nebo hlavně maluje. Osmnáctiletá českobudějovická malířka Helena Hájková je příkladem umělecky založeného člověka a začátkem léta se jí pět let po začátku tvoření dostalo možnosti svá díla vystavit.

Radim Nemela
„Ohlasy byly vesměs kladné, samozřejmě se mi ale konstruktivní kritiky také dostalo. Lidé za mnou často chodili s otázkami na jednotlivé obrazy a na to, co mě k tomu vedlo. Ne že bych jim to jen tak vyzradila, ale měla jsem radost, že je to donutilo přemýšlet, cítit," podělila se o své dojmy z první výstavy svých děl, která proběhla na její domovské půdě, tedy v Českých Budějovicích.

Co se týče její tvorby, tak ta je zajímavá mimo jiné tím, že na ní působí mnoho vlivů. Samotná umělkyně jich dokáže během chvíle vyjmenovat několik. „Ze směrů rozhodně secese. Vždy jsem měla blíže ke klasickému zobrazení krásy, k dekorativnosti, která doplňuje myšlenku. Dále určitě symbolismus, který podle mého názoru využívám nejvíce. Inspirativní je samozřejmě i Salvador Dalí, neznám umělce, který by jím nebyl fascinován. Je to jeden z mála malířů, kteří se i v době 20. století snažili o preciznost, co se techniky týče. A to je mi sympatické, trpělivost a práce na díle. Dále je to určitě Zdzisław Beksiński. Jeho výjevy v člověku evokují více než by si rád připustil. Jsou to ale i jednotlivá díla. Těžko se mi stanovuje jeden oblíbený směr," přiznává.

Pokud o oblíbeném směru Hájková jasné nemá, tak co se týče inspirace, tu bere z konkrétní věci, která jí vždycky dodá nápady. „Kontrasty. Nevím, co mě na tomhle jednoduchém principu tak fascinuje, ale je to tam. Kontrasty mezi pudy člověka, barvami, city," popisuje svou inspiraci, následně ale dodává, že motivem pro obraz může být cokoliv. "Obecně je těžké vyjádřit, co mě inspiruje. Myslím, že bych nakonec došla k tomu, že absolutně všechno nebo naopak nic."


Její všestrannost se projevuje i na tom, že nemá vyhraněnou techniku, či druh barev, který používá. „Mám ráda klasickou kresbu, ráda pracuju s detaily a to ona umožňuje. Je to také nejrychlejší způsob přenesení obrazu z hlavy na papír. Každá technika má ale to svoje. Někdy sáhnu po vodovkách kvůli efektům, někdy po klasických olejových barvách. Ty podle mě dodnes zůstávají nepřekonané, i když se s nimi člověk neustále učí. Možná právě to mě na oleji baví," uzavírá své povídání.