V současnosti je těžké rozlišit, co je opravdu uměním a
zřejmě nejhlavnějším důvodem, proč se tak děje, je vlna konceptuálního umění,
které je v současnosti velice populární a dává obrovský prostor pro vyjádření
myšlenky takřka každému, je to ovšem pro umění jako takové dobrou věcí?
Radim Nemela
Konceptuální umění, které tvoří velká část současných
moderních, převážně výtvarných, umělců se jeví velice rozporuplně, jelikož dává
prostor stát se umělcem takřka každému. Podle konceptualistů totiž je myšlenka
takřka synonymem pro umění, tím pádem jde o to, jak se na umělecké dílo
nahlíží. Přeloženo do běžné řeči, nejde tolik o to, jak kvalitně je dílo
zpracováno, ale jak jde chápat, jaké myšlenky vyvolává a jakou myšlenku
interpretuje.
V podstatě můžeme vytvořit něco velice jednoduchého, co
nezabere skoro žádnou práci, ale lze tomu dát velikou symboliku. S trochou
stačí vyřezat díru doprostřed papíru a tvrdit, že to symbolizuje díru v lidské
duši a hned z nás můžou být uznávaní umělci.
Díky vlně konceptuálního umění se tak umělcem může stát
opravdu skoro každý, teď přichází čas na to, abychom si položili jednu velice
důležitou otázku: Je to dobrá nebo špatná věc? Odpověď je tak jednoduchá, až je
vlastně složitá. Je to obojí, protože fakt, že můžeme být skoro všichni umělci,
je stejně tak negativní jako pozitivní, jelikož čím více jednoduchého umění na
světě bude, tím těžší bude určit, co je opravdovým uměním.
Pozitivem je, že zde vzniká obrovský prostor pro
underground, kdy skutečně zajímavé obrazy či fotografie si najdou své
příznivce, kteří je budou chápat různými způsoby, noví umělci se budou moct
stát alespoň trochu známými a budou nám moci zamotávat hlavy něčím, co budeme
těžko chápat. Stejně tak si ale někteří budou moci na burzách umění přijít na
velké peníze za něco, co vlastně nemusí mít žádnou hodnotu a jen je k tomu
někde řečeno, že tento obraz symbolizuje motýla, který rád plave, zatímco
ostatní talentovanější budou schování ve zmíněném uměleckém undergroundu.
Takové jsou dva pohledy na věc, oba stejně pravdivé. Je tedy
pro umělce konceptuální umění katastrofou nebo novou nadějí? Stejně jako u
obrazů konceptuálních výtvarníků budeme muset odpověď na tuto otázku najít ve
svých vlastních hlavách. Každý přijde na něco jiného.